FORENINGENS BESTYRELSE
FORMAND
Jørn Birkjær
1. KMP 1971
NÆST FORMAND
Carsten Norge
Januar 1990
KASSERER
Lars Nordby Larsen
Februar 1969
BEST. MEDLEM
Ove Ulrik Knudsen
4. KMP 1966
BEST. MEDLEM
Christian Ehlert-Jensen
TKMP 1966
BEST. MEDLEM
Kurt Randløv
Januar 1964
Vedtægter
Vedtægter for Gardernes Hundredemands Forening
§ 1 Navn og hjemsted Foreningens navn er ”Gardernes Hundredemands Forening” Foreningens hjemsted er formandens adresse. § 2 Formål Foreningens formål er på gensidig basis, at udbetale begravelseshjælp når et medlem dør. Begravelseshjælpen udgør det fastsatte bidrag X 100. § 3 Stiftelse og antal medlemmer Foreningen er stiftet den 21. december 1922. Foreningen kan maksimalt have 110 ordinære medlemmer. Dertil kommer æresmedlemmer. § 4 Betingelser for optagelse i foreningen Adgang til at blive medlem har enhver, der har gjort tjeneste i Den Kgl. Livgarde og har båret Rex´erne. Ansøgeren må som udgangspunkt ikke være fyldt 50 år på optagelsestidspunktet. Anmodning om medlemskab rettes til bestyrelsen som træffer beslutning om anmodningen kan imødekommes. Bestyrelsens beslutning er endelig. Når et medlem fylder 90 år og medlemmet samtidig har været medlem af foreningen i mindst 30 år udnævnes medlemmet til æresmedlem. Et æresmedlem er kontingent og bidrags fritaget. Et medlem der opfylder betingelserne for, at blive æresmedlem udnævnes til æresmedlem på den første ordinære generalforsamling efter at medlemmet er fyldt 90 år. Generalforsamlingen kan efter indstilling fra bestyrelsen udnævne et medlem, der i mange år har ydet en ganske særligt indsats for foreningen og som har været medlem i mindst 30 år, til æresmedlem. En ansøger, der er 50 år og derover, kan blive medlem ved betaling af to gange det aktuelle årskontingent. I gebyret er indregnet første års kontingent. En ansøger, der er fyldt 68 år, kan optages i foreningen på følgende vilkår. Ansøgeren skal betale kontingent samt bidrag og skal skriftligt fraskrive sig krav på begravelseshjælp ved egen død. § 5 Medlemskabets ikrafttræden og udmeldelse af foreningen En ansøger er først medlem når ansøgeren skriftligt har modtaget meddelelse fra bestyrelsen og har betalt det af generalforsamlingen fastsatte kontingent samt betalt for ”medlemsemblemet”. Medlemmet skal holde kassereren underrettet om sin adresse, herunder emailadresse. Udmeldelse af foreningen kan kun ske skriftligt med 1 måneds varsel til kassereren. Efter udmeldelsen har den udmeldte ingen andel i foreningens aktiver og har ingen rettigheder i foreningen. Hvis medlemmet senere ønsker optagelse i foreningen kan det kun ske med bestyrelsens samtykke. Eventuelle restancer skal betales og ancienniteten i foreningen starter forfra dvs., hvis genoptagelsen sker efter ansøgeren er fyldt 50 år kan medlemmet ikke bliver æresmedlem uanset, hvor mange år medlemmet har været medlem af foreningen før udmeldelsen. § 6 Opkrævning af bidrag ved dødsfald, opkrævning af kontingent samt udelukkelse af foreningen Når et medlem afgår ved døden, opkræves hos hvert ordinært medlem det af generalforsamlingen fastsatte bidrag. Såfremt der mellem to generalforsamlinger kun indtræder maximalt 2 dødsfald kan foreningen opkræve bidraget sammen med den årlige kontingentopkrævning. Til foreningens løbende drift opkræver foreningen et kontingent, der fastsættes af generalforsamlingen. Indtræder der i regnskabsåret unormalt mange dødsfald er bestyrelsen berettiget til, at udbetale begravelseshjælp for et eller flere dødsfald af foreningens formue uden der opkræves bidrag hos medlemmerne. Foreningens formue må dog ikke nedbringes under det aktuelle bidrag x 100. Kontingent og/eller bidrag opkræves pr. e-mail eller almindeligt brev og skal betales inden 21 dage. Såfremt betaling ikke sker, sendes der 1. rykker med en frist på 14 dage til betaling. Betales der ikke efter 1. rykker sendes der en 2. rykker med en frist på 14 dage til betaling. Betales 2. rykker ikke inden 14 dage slettes medlemmet af foreningen med omgående virkning. Såfremt et medlem slettes pga. restancer finder eventuel genoptagelse sted efter samme regler som ved udmeldelse i § 5 sidste afsnit. Et medlem der gør sig skyldig i unational handling og dermed kommer i strid med straffeloven skal efter endelig dom og uden varsel slettes som medlem. Når et medlem slettes efter reglerne i § 6 mister medlemmet alle sine rettighed i foreningen. Og et nyt medlem kan straks optages i hans sted. § 7 Blomster og fane Når et medlem afgår ved døden sender foreningen en blomsterhilsen til kisten og medlemmerne møder så vidt muligt op ved begravelsen/bisættelsen. De efterladte kan anmode om, at få foreningens fane ved kisten til begravelsen/bisættelsen. Det påhviler de pårørende selv, at orientere foreningen om dødsfaldet samt tid og sted for begravelsen/bisættelsen. § 8 Udbetaling af begravelseshjælp Begravelseshjælpen udbetales til den person, der fremviser medlemmets dødsattest. Ved fremvisning af dødsattesten betales begravelseshjælpen straks og modtageren kvitterer for beløbet. Når begravelseshjælpen er udbetalt til den person der fremviser dødsattesten og personen har kvitteret for modtagelsen har foreningen opfyldt sine forpligtelser, uanset om personen ikke er berettiget til, at modtage begravelseshjælpen. Krav på begravelseshjælp skal gøres gældende senest et år efter dødsfaldet. Såfremt kravet ikke er rejst inden fristen er kravet på begravelseshjælp forældet. § 9 Bestyrelsen Foreningens daglige drift varetages af en bestyrelse bestående af formand, kasserer samt 4 bestyrelsesmedlemmer som vælges for to år. Næstformanden og sekretær vælges af bestyrelsens midte for et år af gangen. Hvis nogen (herunder formand eller kasserer) fratræder i valgperioden, indtræder den valgte suppleant. Bestyrelsen kan vælge at genkonstituere sig, så alle pladser er besat, eller fungere frem til næste generalforsamling. Bestyrelsen træffer beslutninger ved stemmeflertal. Ved stemmelighed er formandens, og i dennes fravær næstformandens, stemme udslagsgivende. Bestyrelsen er ansvarlig for foreningens formue. Foreningens formue skal indsættes på foreningens konto i et pengeinstitut. Kasserer tegner foreningen overfor pengeinstituttet. Kassereren må ikke have en kontant kassebeholdning på mere end 1.500,00 kroner. Øvrige bestyrelsesmedlemmer må ikke opbevare kontanter for foreningen med mindre det sker i forbindelse med et arrangement, hvor kassereren ikke deltager. Kasserer skal på opfordring af bestyrelsen fremvise bankindestående samt ajourført regnskab. Kasserer skal løbende orientere formanden om foreningens økonomi og formanden kan til enhver tid bede kasseren om en status. Foreningens regnskabsår er 1/1 til 31/12 og regnskabet fremlægges i revideret stand den ordinære generalforsamling til godkendelse. Bestyrelsen vælges af generalforsamlingen. Foreningen tegnes i juridiske og økonomiske anliggender af formanden. Foreningen hæfter kun for sine forpligtelser ved sin formue. Hvis et medlem af bestyrelsen afgår i valgperioden, indtræder suppleanten. Såfremt 2 eller flere bestyrelsesmedlemmer ønsker, at fratræde bestyrelsen er bestyrelsen forpligtet til med mindst 14 dages varsel, at indkalde til ekstraordinær generalforsamling så nyvalg kan finde sted. Den afgående bestyrelse er forpligtet til loyalt at fungere indtil nyvalg har fundet sted. På generalforsamlingen skal der for 2 år ad gangen vælges 2 revisorer (forskudt i lige og ulige år) samt en suppleant valg for et år. Ingen af disse må være medlem af bestyrelsen. Arbejdet i foreningen er ulønnet, dog modtager kassereren et årligt honorar. Honoraret svarer til en 1/10-del af kontingentet for et medlem ganget med antallet af aktive medlemmer. Honoraret svarer mindst til et års kontingent for et medlem. Alle valgte på generalforsamlingen kan genvælges. § 10 Generalforsamling Generalforsamlingen indkaldes skriftligt med mindst 14 dages varsel. Indkaldelsen skal mindst indeholde tidspunkt og sted for generalforsamlingen samt dagsorden. Forslag som ønskes behandlet på generalforsamlingen skal sendes til bestyrelsen senest 1 uge før generalforsamlingen. Bestyrelsen skal sende forslaget til ændringer i sin helhed til medlemmerne inden generalforsamlingen. Generalforsamlingen ledes af en dirigent som ikke må være medlem af bestyrelsen. Dagsorden til ordinær generalforsamling skal mindst indeholde: 1) Valg af dirigent 2) Valg af referent 3) Formandens beretning om det forløbende år 4) Kasserne gennemgår det reviderede regnskab 5) Fastsættelse af kontingent og bidrag ved dødsfald for det kommende år 6) Indkommende forslag 7) Valg af Formand (vælges for 2 år i ulige år) Kasserer (vælges for 2 år i lige år) 4 bestyrelsesmedlemmer (vælges for to år. 2 vælges i lige år og 2 vælges i ulige år) Bestyrelsessuppleant (vælges for 1 år) fanebærer (vælges for 2 år i lige år) reservefanebæger (vælges for 2 år i ulige år) 2 revisorer (vælges for 2 år. Én vælges i lige år og én vælges i ulige år) 1 revisorsuppleant (vælges for 1 år) 8) Eventuelt Stemmeret på generalforsamlingen har alle medlemmer der ikke er i restance med kontingent og/eller bidrag. Afstemning sker ved almindeligt stemmeflertal. Ved vedtægtsændringer kræves der at 75% af de fremmødte stemmer for forslaget. Hvis formålet i § 2 ønskes ændret kræves det at 75% af de fremmødte stemmer for ved en skriftlig afstemning. Såfremt én deltagere på generalforsamlingen begærer skriftlig afstemning skal dette finde sted. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgange af første kvartal. Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen. Bestyrelsens skal indkalde til ekstraordinær generalforsamling såfremt mindst 25 medlemmer skriftligt anmoder om det. Ingen medlem kan indkalde til ekstraordinær generalforsamling såfremt medlemmet er i restance med kontingent og/eller bidrag. Ekstraordinær generalforsamling indkaldes med mindst 14 dages varsel. Indkaldelsen skal indeholde tid og sted for generalforsamlingen samt en udførlig begrundelse for indkaldelsen samt en nøjagtig angivelse af forhandlingstemaet. § 11 Deltagelse i krigshandlinger for en fremmet magt Deltager et af foreningens medlemmer i krigshandlinger for en fremmed magt ophører foreningens forpligtelser såfremt medlemmet dør som følge heraf. § 12 Medlemsemblem Foreningens emblem der blev indført i 1997 skal ved indmeldelse købes af formanden til dagspris. Emblemet er købt til ejendom. Emblemet skal bæres synligt ved alle arrangementer i foreningen. Såfremt et medlem ikke bærer emblemet synligt ved et arrangement, opkræves en bøde svarende til 1/10-del af medlemmets kontingentet. Beløbet opkræves kontant af kassereren på stedet. Bestyrelsen kan bestemme, at emblemet undtagelsesvis ikke skal bæres ved et arrangement, hvis det findes formålstjenesteligt. § 13 Opløsning af foreningen Foreningen kan opløses når 75% af medlemmerne skriftligt anmoder bestyrelsen om at iværksætte opløsningsproceduren. Intet medlem der er i restance med bidrag og/eller kontingent kan anmode om forenings opløsning. Bestyrelsen skal på eget initiativ indlede opløsningsproceduren, hvis medlemstallet over en længere periode kommer så langt ned, at det ikke er muligt, at udbetale begravelseshjælpen efter § 2 og foreningens formål derfor ikke kan opfyldes. Hvis 75% af medlemmerne anmoder bestyrelsen om, at opløse foreningen skal bestyrelsen snarest indkalde til ekstraordinær generalforsamling. På generalforsamlingen skal der vælges en bestyrelse, hvis eneste opgave er, at indkalde til en ny ekstraordinær generalforsamling. På denne generalforsamling er eneste punkt på dagsordenen afstemning om foreningen skal opløses eller foreningen skal fortsætte. Såfremt der er flertal for opløsning af foreningen, skal generalforsamlingen træffes beslutning om, hvad der skal ske med foreningens midler. Skulle der i denne periode ske dødsfald, skal medlemmerne som sædvanligt betale bidrag ved hvert medlems død. § 14 Ikrafttræden Vedtægterne træder i kraft umiddelbart efter den generalforsamling, hvor de er vedtaget. Vedtægterne gælder såvel nuværende som nye medlemmer. Vedtaget på den ordinære generalforsamling den 24. marts 2018. Ændret på den ekstraordinære generalforsamling den 3. februar 2024.